week tegen pesten

Begin

23-09-2024 om 00:00

Einde

28-09-2024 om 00:00

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Denk FF na!

Denk FF na!
Als het om geklets gaat
We doen het allemaal wel eens: een spannend, leuk, interessant of juicy verhaal vertellen over een ander.
Het is ook wel verleidelijk natuurlijk… het laatste juicy nieuws van de klas of school lezen en doorsturen.
Maar is het ook onschuldig?
Zo begint het vaak wel, maar verhalen (door)vertellen over een ander kan snel omslaan van onschuldig geklets naar schadelijk gedrag, zoals roddelen, buitensluiten of pesten.
En dit kan een grote impact hebben op degene waar de roddel overgaat, maar ook op de sociale veiligheid in de klas.
De slogan ‘Denk FF na!’ moedigt aan om even stil te staan.
In de snelheid waarmee verhalen verspreiden en vaak groter worden kan een korte pauze een groot verschil maken in jouw reactie.
Dus denk FF na voordat je iets gelooft en verder verspreidt.
Want welke impact heeft dit op de ander? Hoe wil je zelf met anderen omgaan? En wat hebben we hier als groep eigenlijk over afgesproken?
Wist je dat?
De betekenis van roddelen in woordenboek Van Dale wordt beschreven als: ‘opzettelijk slechte dingen over iemand vertellen; kwaadspreken, lasteren.’
In wetenschappelijke zin wordt roddelen gedefinieerd als ‘het praten over iemand in afwezigheid van die persoon’, wat dus niet altijd negatief hoeft te zijn.
Dit laat precies de ingewikkeldheid van roddelen zien.
Is roddelen altijd slecht? Kun je ook positief roddelen? Kunnen we zonder roddelen? Waar liggen de grenzen?
Impact van roddelen op de groep
Het begin van het schooljaar staat in het teken van groepsvorming en het stellen van positieve normen: hoe willen we nou met elkaar omgaan? Positieve groepsnormen dragen enorm bij aan de sociale veiligheid in de klas.
Welke invloed heeft (anoniem) roddelen eigenlijk op het groepsklimaat? Dit hoeft niet meteen negatief te zijn.
Roddelen kan bijvoorbeeld een manier voor leerlingen zijn om zich met elkaar te verbinden en gemeenschappelijke normen en waarden te versterken.
Tegelijkertijd schuilt hierin ook een gevaar.
Het gaat namelijk al snel ten koste van een ander.
Naast de impact die dit heeft op het individu, zorgt het ook voor onveiligheid in de hele groep.
Er ontstaat een sfeer waarin leerlingen op hun hoede zijn: “Gaat de volgende roddel over mij?” Daardoor voelen leerlingen zich minder vrij om zichzelf te zijn, passen zich soms aan passen en doen misschien ook sneller mee met roddels en pesterijen om erbij te horen.
Uiteindelijk heeft dit impact en gaat het ten koste van de focus op leren.
Online gaat het verder
We kennen allemaal de voorbeelden van de juice-kanalen, Gossip Girl-accounts of bangalijsten.
Ook op kleinere schaal komt online roddelen voor: even een berichtje doorsturen, een beschamende foto delen of in een groepsapp praten over iemand die er niet in zit, is natuurlijk zo gebeurd – en vaak zien we er de ernst niet eens zo van in.
En dat terwijl online roddelen direct impact kan hebben op de veiligheid op school.
Tijdens deze campagne besteden we daarom extra aandacht aan het bevorderen van respectvol gedrag online.
Want wat in de fysieke omgang niet oké is, is ook niet oké op sociale media.
https://www.weektegenpesten.nl/denk-ff-na/

Cookie-instellingen