Week van de Schooltuin

Begin

08-04-2024 om 00:00

Einde

13-04-2024 om 00:00

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Van 8 tot en met 12 april zijn op de basisschool in heel Nederland de schijnwerpers gericht op de schooltuin.

Van 8 tot en met 12 april zijn op de basisschool in heel Nederland de schijnwerpers gericht op de schooltuin.
In deze speciale week leren kinderen hoe je moet zaaien en hoe planten groeien.
Ze kweken hun eigen groenten en leren over gezonde voeding, natuur en biodiversiteit.
Het motto van dit jaar is
‘Hieper de pieper, graaf eens wat dieper!’
Op dinsdag 9 april tijdens de Nationale Buitenlesdag gaan kinderen door heel het land aan de slag met de Grote Pieperles met instructiefilmpjes van de bekende tv-boswachter Tim Hogenbosch.
Belang schooltuinieren
Weten waar je eten vandaan komt en zelf voedsel kunnen verbouwen, worden steeds belangrijker.
‘We kampen met grote opgaven rondom gezondheid, natuur, klimaat en voedselproductie.
De kinderen zijn de toekomst.
We leren ze zaaien, verzorgen en oogsten.
We laten ze proeven dat groente lekker is.
Zo werken we aan een gezonde en natuurbewuste generatie,’ aldus Arjan Klopstra, projectleider van de Week van de Schooltuin.
‘Daarom vinden wij ook dat ieder kind in ons land toegang moet hebben tot een schooltuin.
Nu is dat slechts één op de vijf.’
Annerie Rutenfrans, Beleef & Weet Om gemeenten te stimuleren actief beleid te voeren op het gebied van schooltuinieren zal dit jaar ook voor de derde keer de Gouden Wortel worden uitgereikt aan de gemeente die zich hiervoor het meest heeft ingezet.
Daarnaast is er tijdens de Week van de Schooltuin speciaal voor leerkrachten een online spreekuur Eerste Hulp bij schooltuinieren.
Klopstra: ‘Er zijn genoeg meesters en juffen die wel willen, maar niet weten hoe.
Die helpen we graag op weg.’
Iedere dag buitenlesdag
Dit jaar organiseert IVN Natuureducatie alweer de negende editie van de Nationale Buitenlesdag, die dus eveneens in het teken zal staan van de pieper.
Ook als het gaat om buitenles is er nog altijd veel werk aan de winkel.
Slechts 1 procent van de lessen vindt buiten plaats, terwijl onderzoek al jaren aantoont dat buitenles een zeer positieve invloed heeft op kinderen.
Ze worden van buitenles niet alleen heel enthousiast, ook is het gezond, leerlingen bewegen meer, ze kunnen zich beter concentreren en de leerstof blijft beter hangen.
Als het aan IVN ligt, maar ook aan de meesters en juffen zelf, zo blijkt uit onderzoek, zou 25 procent van de lessen daarom buiten plaats moeten vinden.
Foto: Annerie Rutenfrans, Beleef & Weet

0  reacties

Cookie-instellingen